รหัส |
ชื่อและคำอธิบายรายวิชา |
น(ท-ป) |
1531101 |
ภาษาศาสตร์เบื้องต้น
Introduction to Linguistics |
2(1-2) |
|
ความหมายของวิชาภาษาศาสตร์ สาขาต่าง ๆ ของวิชาภาษาศาสตร์
ลักษณะของภาษา สัญลักษณ์ ของเสียงตามระบบสากล ระบบเสียง
ระบบคำและระบบกลุ่มคำ การวิเคราะห์ภาษาตามทฤษฎีาษาศาสตร์
|
1531102 |
โครงสร้างภาษาไทย
Thai Structure |
2(2-0) |
|
ศึกษาเสียงและระบบเสียงภาษาไทย
โครงสร้างของพยางค์ การสร้างคำ ชนิดและหน้าที่ของคำชนิด
หน้าที่และโครงสร้างของวลี ชนิดและโครงสร้างของประโยค
|
1531103 |
ภาษาศาสตร์
Linguistics |
2(1-2) |
|
Introduction
to the formal study of Language, with Emphasis on the target language (English,
French, Thai, etc. according to learner’ specialization). The broad
outlines of breakdown of language into phonology, morphology, syntax,
semantics, and discourse, employing only such terminology considered
essential. Fundamental differences between written and spoken language
and insights into the latter through and by linguistics.
Wherever applicable, study of lexical sets,collocations, and word
parameters.
|
1531104 |
สัทศาสตร์
Phonetics |
2(1-2) |
|
ศึกษาเกณฑ์พื้นฐานของระบบเสียงพยัญชนะ
และสระในภาษาฝรั่งเศส สัญลักษณ์ที่ใช้แทนเสียงในภาษาฝรั่งเศส
ฝึกออกเสียงภาษาฝรั่งเศสให้ถูกต้อง
|
1531201 |
ภาษาศาสตร์สำหรับครูสอนภาษา
Linguistics for Language Teachers |
2(2-0) |
|
An overview
of language and its descriptive features : Language acquisition ;
linguistic branches : sociolinguistics, psycholinguistics, and applied
linguistics, relevant to the teaching of
English,
Course content to include phonology, morphology elements of semantics.
Emphasis on
actual
language use, with practical study.
|
1531202
|
ภาษาศาสตร์สำหรับครูสอนภาษาไทย
Linguistics for Teachers of Thai |
2(2-0) |
|
ศึกษาความหมาย ความเป็นมาและขอบข่ายของวิชาภาษาศาสตร์
ศึกษาระบบเสียง ระบบคำ และระบบกลุ่มคำ
การวิเคราะห์ภาษาตามวิธีการทางภาษาศาสตร์
การประยุกต์ใช้ความรู้และวิธีการทางภาษาศาสตร์ในการเรียนการสอนภาษาไทย
|
1531203 |
ภาษาศาสตร์สำหรับครูสอนภาษาฝรั่งเศส
Linguisties for French Teachers |
2(2-0) |
|
ศึกษาขอบข่ายของภาษา การรับรู้ทางภาษา สาขาของวิชาภาษาศาสตร์ต่าง ๆ เช่น
ภาษาศาสตร์เชิงสังคมศาสตร์ จิตวิทยาภาษา และภาษาศาสตร์ประยุกต์
เพื่อนำไปใช้ในการสอนภาษาฝรั่งเศส
|
1531204
|
ภาษาศาสตร์เบื้องต้นสำหรับครูประถมศึกษา
Linguistics for Elementary School Teachers |
2(2-0) |
|
หลักของกฎเกณฑ์เกี่ยวกับภาษา แบบสร้างของคำ กลุ่มคำ ประโยค
และสำนวนในภาษาไทย ไตรยางค์ การผันอักษร การใช้คำราชาศัพท์
และคำสุภาพในโอกาสต่าง ๆ ความสัมพันธ์ระหว่างภาษา กับวัฒนธรรม
ลักษณะภาษาไทย หลักเกณฑ์การอ่านและการเขียนคำไทย และคำในภาษาอื่น ระบบเสียง
ระบบคำและกลุ่มคำ การประยุกต์ใช้ความรู้ทางภาษาศาสตร์เพื่อการเรียนการสอน
และเพื่อการแก้ไขข้อบกพร่องทางการใช้ภาษาของเด็ก การใช้พจนานุกรมภาษาไทย
Principles of language rules, morphological,
syntactic and idiomatic construction in Thai.Consonants, consonantal
tones, the use of royal language and linguistics; choices. Relationship
between language and culture. Characteristics of the Thai language.
Reading and writing strategies for words in Thai and in other
languages. Phonology, morphology and syntax. The application of
linguistics in language teaching and learning and in language remedial
programs for young learners. The use of Thai dictionaries.
|
1532101 |
ระบบเสียงภาษาไทย
Thai Phonology |
2(2-0) |
|
การออกเสียงในภาษา การหาหน่วยเสียง หน่วยเสียงและระบบเสียงภาษาไทย
พยางค์และโครงสร้างพยางค์ในภาษาไทย
การเปลี่ยนแปลงของเสียงเมื่อประกอบเป็นพยางค์
|
1532102
|
ระบบคำและระบบกลุ่มคำภาษาไทย
Thai Morphology and Syntax |
2(2-0) |
|
ระบบคำในภาษาไทย การประกอบหน่วยคำ ระบบกลุ่มคำ ทฤษฎี
และหลักเกณฑ์ในการวิเคราะห์ความสัมพันธ์ของคำในประโยค
|
1532201 |
สัทศาสตร์เพื่อการใช้
Practical English Phonetics |
2(1-2) |
|
Basic principles of phonetics and definitions of vowels and
consonants, symbols and transcription. Simple analysis of recorded
samples of native-speaker reading. Practical exercises in reading,
recording and playback of selected texts, both monologue and dialogue,
in formal and informal speech, with attention to non-segmental features,
such as stress and intonation.Paralinguistic features of language.
Survey of speech sound difficulties in English for Thai speakers.
|
1533101 |
สรวิทยา
Phonology |
3(3-0) |
|
Definition of
phonology and its combining of sound system with the syntactic surface
structure.
The phonology of English as observed in multiple samples of recorded
native-speaker production. Phonological rules in assimilation, word
stress, etc. Extended study of prosodic
features
in meaningful, authentic speech, including recording of plays or play
extracts. Practical
work
in language laboratory in reproducing utterances and comparing them with
the originals.
|
1533102 |
วากยสัมพันธ์อังกฤษ 1
English Syntax l |
2(1-2) |
|
An
introductory study of English syntax, this course aims to familiarize
students with the categories and principal structures of the English
language and to provide a descriptive method. Also terminology,
including some key notions in syntactic analogies.
|
1533103 |
วากยสัมพันธ์อังกฤษ 2
English Syntax ll |
3(3-0) |
|
Continuation,
from English Syntax I, of study of the English language as elements in
sequence. Continued study of the sentence and its constituent parts;
dependent and independent clauses, identified by function (noun,
adverbial, etc.) and types. Substitutions and elipsis.
Features of declarative, interrogative, imperative and exclamatory
sentences, and theirillocutionary force. Word order in sentences. Clause
embedding ; limited analysis of sentences to isolate constituent
clauses.
|
1533104 |
ภาษาศาสตร์เชิงประวัติ
Historical Linguistics |
2(2-0) |
|
วิวัฒนาการของภาษาศาสตร์เชิงประวัติ
การจำแนกตระกูลภาษา
หลักเกณฑ์การเปรียบเทียบภาษาเพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างภาษา
ข้อสันนิษฐานลักษณะของคำในภาษาดั้งเดิม เปรียบเทียบภาษาไทยมาตรฐานกับภาษาถิ่นในตระกูลเดียวกัน
|
1533105
|
วากยสัมพันธ์ภาษาฝรั่งเศส
French Syntax |
2(1-2) |
|
ศึกษาระบบคำและระบบประโยคในภาษาฝรั่งเศส
เพื่อให้นักศึกษาคุ้นเคยกับระบบคำ โครงสร้างและหลักเกณฑ์ของระบบประโยคในภาษาฝรั่งเศส
ฝึกการสร้างคำและประโยคให้ถูกต้อง
ตามหลักเกณฑ์ |
1534101
|
อรรถศาสตร์
Semantics |
3(3-0) |
|
Study of
meaning as a linguistic phenomenon : word meaning, sentence meaning and, especially,
the study and recognition of relations of meaning between sentences.
Conceptual meaning, or sense. Thematic meaning,
or how paragraph and essay organization and emphasis
affect meaning. Connotative scanning to determine what language
suggests. Semantics and the
lexicon.
The concept of presupposition. |
1534102
|
ลักษณะภาษาศาสตร์เชิงสังคมในภาษาอังกฤษ
Sociolinguistic Aspects of the English language |
3(3-0) |
|
Investigation,
initially in the mother tongue, of how one is speaking, and to whom one
is speaking, influences lexical selection and grammatical samples, but
also in written language,“public language, peer language” ; special
features of various forms of interview.ability
and nonacceptability in language use ; features of dialects. |
1534103
|
ปฏิบัตินิยม
Pragmatics |
3(3-0) |
|
Basic
principles of how English-speaking people converse, according to their
cultures,including turn-taking. Co-operation in conversing, with
examples of the effects of breaking the conversational rules. To make
the students aware of the differences of cultures and social roles
of the listener and the speaker, in order to make proper responses.
Examination of texts, from transcribed authentic conversations and
dialogues, with indication of how responses can be predicted. |
1534104
|
ภาษาถิ่นไท
Tai Dialects |
2(2-0) |
|
ความหมายและหลักเกณฑ์การแบ่งภาษาถิ่น ภาษาตระกูลไท ภาษาถิ่น
ตระกูลไทที่ยังมีใช้ในปัจจุบัน ได้แก่ ภาษาไทในประเทศจีน อินเดีย พม่า ลาว
และไทย |
1534105
|
อรรถศาสตร์เบื้องต้น
Introduction to Semantics |
2(2-0) |
|
ทฤษฎีอรรถศาสตร์ ศึกษาความหมายของคำ ประโยคและข้อความต่อเนื่อง
|
1534201 |
ภาษาศาสตร์ประยุกต์
Applied Linguistics |
3(3-0) |
|
A practical
non-lecture course in text analysis to determine what linguistics, as
studied in earlier courses, can tell us about meaning, form
appropriateness, etc. Word sets and lexical relations, with
consideration of how changes in the selection of lexical items can
affect meaning.
Application of linguistics to education and the community. Using
linguistic skills to contrast standard English with non-standard
varieties. |
1534202
|
ภาษาศาสตร์กับการเรียนภาษา
Linguistics and Language Learning |
2(2-0) |
|
กระบวนการในการเรียนภาษาทั้งการเรียนภาษาแม่และภาษาอื่น ๆ
ทฤษฎีภาษาศาสตร์กับแนวทางการเรียนภาษา วิธีการและเทคนิคการเรียนภาษาแบบต่าง
ๆ องค์ประกอบทางภาษาและองค์ประกอบอื่น ๆ ที่เกี่ยวข้องกับการเรียนภาษา |
1534901 |
สัมมนาภาษาศาสตร์ประยุกต์
Seminar in Applied Linguistics |
3(3-0) |
|
An
Opportunity for each Student to Research, Compile and Present a short
Paper on any chosen Aspect of Linguistics Paper Presented will be used
to stimulate Discussion, the Teacher Acting as Supervisor and
Facillator. The course will also give Student the Opportunity to listen
to and to consult invited experts in the field. |